Selasa, 20 April 2010

BAHAYA ROKOK ELEKTRONIK........ e-cigarette



PEROKOK yang menggunakan rokok elektronik atau rokok-e kini didapati terdedah kepada bahaya bahan-bahan kimia beracun. Rokok-e yang menawarkan campuran cecair nikotin, perisa dan bahan-bahan kimia lain tanpa asap ini terbukti tidak 100 peratus selamat.

Satu kajian saintifik mendapati rokok-e mengandungi karsinogen dan bahan-bahan kimia bertoksik seperti diethylene glycol.


SEBANYAK 19 variasi rokok elektrolik telah diuji dan didapati tidak selamat.

Syarikat-syarikat Britain yang menjual rokok-rokok ini bagaimanapun mendakwa rokok-rokok standard itu tidak mengandungi sebarang bahan berbahaya dan toksin berkarsinogenik.

Namun, Pentadbiran Perubatan dan Makanan Amerika Syarikat (AS) yang telah menguji 19 variasi rokok elektronik telah mengeluarkan surat amaran tentang tahap keselamatan produk-produk ini.

Meskipun rokok-e diharamkan di sesetengah negara seperti Kanada, ia boleh didapati dengan mudah melalui pelbagai laman web Britain. Malah, sebahagiannya juga mengandungi perisa seperti strawberi dan karamel yang dibimbangi boleh menarik minat pengguna kanak-kanak.

"Kami mengesyorkan sesiapa yang ingin berhenti merokok agar mencuba produk nikotin perubatan lain seperti gula-gula getah atau inhalator yang telah diuji selamat dan berkesan," kata Deborah Arnott, Pengarah Action on Smoking and Health AS. - Independent


Kata PPDa,

Kecerdikan manuasia yang disalahguna mencipta benda-benda yang menjahanamkan. Bukan budak-budak saja.... orang dewasa, orang tua, yang tak cerdik, yang lambat cerdik, yang cerdik pandai pun tewas dek godaan benda yang telah diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan (1995).

Rokok pun dah dielektronikkan..... yang dah tua tak pa la sbb kira ada la sikit cerdik boleh hindari gejala dadah disbbkan rokok ni. Tapi hak yang bebudak, anak-anak.... adakah mereka cukup cerdik untuk hadapi tokan-tokan, pusher-pusher, yang mempunyai pelbagai helah untuk meramaikan pelanggan mereka? Tolong selamatkan anak-anak kita.....

116 ulasan:

  1. minta maaf.. sila buat pembacaan dan kajian lebih mendalam sebelum menulis... kalau takat cedok sana sini... budak sekolah rendah pun pandai...

    meh nak citer sket,

    kes di atas sudah lama, in fact FDA pun dah kalah di court...

    FDA jugak luluskan chantix, satu product anti merokok... tapi tgk kesan chantix di sini

    http://www.youhavealawyer.com/chantix/chantix-suicide.html

    dan adakah FDA comdemn rokom yg dah terbukti ada 4000 bahan berbahaya ? takde ... sebab... farmacy and big tobacco companies are funding FDA ...

    masalah sebenar kat sini adalah tax money... dan big tobacco company are losing sales...

    nasihat saya, sila haramkan rokok dulu... baru haramkan rokok elektronik...

    sila lawati http://www.e-cigarette-forum.com/forum/

    byk info berguna kalau nak tahu pasal ecig, ada success story dan perbincangan lain....

    jadilah pemberi maklumat yg betul kepada masyarakat

    sekian.

    BalasPadam
  2. deme hok komen atas ni hok tukang jual owk? sbb tuh bantah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat research dulu kawan, jagan tuduh melulu, nanti malu

      Padam
  3. heh.. itu alasan org yg tak mau membaca ... sila baca forum yg di beri.. itu international forum... takde kaitan ngan ambo

    sila lihat sendiri brapa byk success story...

    kalau tak reti omputeh.. sila guna google translation ...

    jgn jadikan alasan malas membaca utk menidakkan benda yg lebih baik.. rata2 yg ada kat dalam forum tu lebih 95% org2 yg telah berjaya berhenti merokok... dan berbangga dgn itu... they're fighting for a good cause, utk menjauhi rokok..

    buka mata dan minda ... jgn jadik pak turut... main hangguk jek semua....

    BalasPadam
  4. salam smua

    saya juga perokok tegar dah puluh tahun dah.. niat nak berenti beratuih kali dah sehinggalah 2 minggu lepas try isap rokok elektronik, rasa buleh kurang mendadak isap rokok konvensional nih.. tapi kadang kadang kena sulam jugak lah nak jaga hati kengkawan
    http://tokoonline88.com/rokok-elektronik/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah kwn... sy nak cerita saya dah 4 bln pakai benda nie. dan sy dah x sentuh lagi rokok biasa (terutama rokok suria.) dan akan bawa kemana2 e-cig nie kecuali ke tandas. takut jatuh. dan dah mula gunakan perisa tanpa nikotin...mungkin lagi dua bulan lagi saya akan terus berhenti merokok.....

      Padam
  5. effect lain mungkin ada (tiada kepastian) tetapi mungkin juga tiada langsung sebarang side effect...
    yang pastinya, ianya jauh lebih selamat dari rokok biasa,

    jadi kenapa PPda Rompin ini seolah2 seperti menggalakkan agar perokok mengekalkan rokok biasa yang umum ketahui amat bahaya dan memudaratkan? sepatutnya sebagai badan kerajaan yang terlibat secara langsung dengan bahaya rokok menggalakkan alternatif seperti rokok elektronik ini yang mana terbukti lebih baik drpd rokok biasa...

    sebagai badan kerajaan sepatutnya PPda melakukan ujian sendiri dan R&d terhadap rokok elektronik ini tanpa perlu mencedokhasil kajian luar...makan gaji buta ke? bonus nak??

    BalasPadam
  6. ANTARA NYA ..MANA YG LEBIH BAHAYA???
    ANTARA NYA ..MANA YG SEHARUSNYA DICEGAH.???
    ANTARA NYA ..ADAKAH SALAH SEORG PEROKOK???
    ANTARA NYA ..ADAKAH ANDA MEMPUNYAI BUKTI YG KUKUH???
    ANTARA NYA ..KENAPA ROKOK X DIHARAM KAN SEDANG KAN LEBIH ARIF TENTANG PEMBUATAN NYA..
    LEBIH ARIF HASIL SAKITNYA..
    LEBIH ARIF TENTANG SEGALANYA..

    SO..

    THINK FIRST...

    BalasPadam
  7. Aug. 28, 2012 (Munich, Germany) -- Electronic cigarettes do not appear to be bad for your heart, according to the first study to look at the effects of smoking e-cigarettes on heart function.

    The devices -- battery-powered metal cartridges that simulate the effect of smoking by heating nicotine-containing liquid into vapor -- can be helpful to smokers trying to kick the habit, says researcher Konstantinos Farsalinos, MD, of the Onassis Cardiac Surgery Center in Athens, Greece.

    "Considering the hazards associated with cigarette smoking, currently available data suggest that electronic cigarettes are far less harmful, and substituting tobacco with electronic cigarettes may be beneficial to health," he says.

    Speaking here at the annual meeting of the European Society of Cardiology, Farsalinos acknowledges that the study was short and small -- only 22 people were studied immediately before and after using the devices.

    Another small study shows that e-cigarettes may have short-term harmful effects on lung function, he says.

    Many more people have to be studied for much longer before any firm conclusions can be made about the safety of electronic cigarettes, Farsalinos says.

    Still, e-cigarettes are the only smoking cessation aids that satisfy both sides of addiction: the chemical craving for nicotine and "the psychological addiction that comes from having something in your hand, lighting it, and inhaling and exhaling it," he says. "Preliminary studies show this [two-pronged attack] helps people to quit."

    BalasPadam
  8. saya setuju dengan ambo dan ron ronny..mengapa mahu haramkan rokok elektronik..rokok yang sudah sedia maklum ada 4000 bahan kimia tidak diharamkan kerana itulah antara salah satu oenyumbang tax terbesar negara..dengan kehadiran rokok elektronik maka menggugat kedudukan mereka..shitlah k.sebab rokok e membolehkan perokok tegar berhenti merokok adalah kerana ianya lebih mirip kepada merokok sebenar sedangkan yang keluar bukan asap tapi wap air..alat seperti inhaler atau patch dan pil sangatlah tidak berkesan.harap maklum..saya perokok tegar 2 pack sehari dah berhenti keranja rokok elektronik takda lagi batuk2 di awal pagi..nafas tidak berbau..cuma benda ni masih baru dan belum tahu kesan jangka panjang tapi setakat ini belum ada bukti bahaya rokok elektronik..sila keluarkan fakta bersama case study please

    BalasPadam
  9. lagi satu saya nak tambah tahu kenapa britain yang mengeluarkan kenyataan tersebut ini adalah kerana mereka adalah antara pemunya ladang ladang tembakau paling banyak dan besar di dunia dan dimana-mana sahaaja..mahu buktinya lihat saja label rokok hampir kesemuanya mempunya logo singa dua ekor seperti logo diraja britain.harap maklum.

    BalasPadam
  10. ...tidak hairan lah satu hari nanti ramai para pelajar menghisap rokok elektronik atas alasan ianya tidak membahayakan kesihatan dan boleh hisap dimana2 termasuk di Hospital, Mahkamah, sekolah-sekolah dan paling best lagi mana lar tau kan satu hari nanti ada yang lagi cerdik pandai memfatwakan ianya tidak membatalkan puasa pula..jangan melenting....relek sebab itu tidak mustahi.....hebat kan Malaysia kita ini....!!!
    Aku bangga jadi Anak Malaysia !!!!

    BalasPadam
  11. Rompin x tgk tv 9 ari tu ke..doktor pn ckp x bahya.. Yg rugi adalh tax.tu je.

    BalasPadam
  12. Saya merupakan perokok tegar sejak tahun 1988 lagi. Mula belajar merokok sejak di asrama sekolah dan aktif sejak mula ada duit sendiri. Masa tu rokok RM2.30 sekotak.

    Adik saya telah berjaya berhenti merokok dengan menggunakan kaedah ini. Saya pun,sejak mula try e-rokok (e-vapour)minggu lepas alhamdulillah belum cuba lagi rokok biasa tu.. Hanya sedut dua tiga puff e-rokok je..

    Harap2 dapat boleh kurangkan dos nikotin dan berenti terus..

    Cuma simptom awal masa 2 hari pertama isap e-rokok ni pening kepala sebab mengantuk & buang air besar tak ikut masa. Tapi sekarang dah kembali normal.

    Tapi kalau saja nak hisap sebab nak ikut orang saya cadangkan jangan cuba, tak rasa apa langsung memang tak puas.

    Tapi kalau niat nak berhenti rokok boleh cuba..

    Apapun kalau nak berkongsi maklumat boleh emailkan kepada saya di rusdibakar1965@gmail.com.

    BalasPadam
  13. Perokok akan lebih faham

    BalasPadam
  14. Saya dah hampir setahun gunakan e-vapour ni. Dari 24mg nikotin dah pakai yang 0mg nikotin. Kira dah boleh berenti dah. Tapi masih guna e-vapour ni sebab dah habit nak tengok asap.

    Kalau rasa e-rokok lebih merbahaya teruskan hisap rokok biasa yang kadar nikotin tinggi, belum capur dengan karbon monoksida tar bla.. bla..

    Rasanya artikel dalam blog ni admin boleh delete dah.. Tak relevan langsung.. Buat malu PPDa rompin ja..

    www.youtube.com/watch?v=s1Za4P4swHc <---refer sini untuk maklumat lanjut..

    BalasPadam
  15. Strategi jualan anda hebat hahahaha mcm harammm. Semua rokok jahanam bongok

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ckp mmg xbradab lgsung ye. dh silap try nk cover malu lak. sdap le ko ckp owg bangang. aku dh bnyk kali jumpa owg mcm ko ni. tuhan balas. ko jaga anak2 ko. silap2 anak ko bukan isap rokok nnti. telan pil gmaknya...xkna batang idung...sdap le ko kutuk vapor mcm kitaowg ni...

      Padam
  16. aku pelik la knp org2 kte nie mcm xley nk hormat pndgan setiap org...ble kate rkok elktrk x bhya,ko kate strategi jualan la,aku xphm ar knp sifat setan tu kne ade?sume yg ade akal atas bumi nie tau rkok biasa tu amt berbhaya yg x dpt dinfikan,dan ble ade kwujudn rkok elektrik,mne2 prokok yg mncube rkok elektrik amt bgus sbb die nk cbe brhenti rkok...tu adalah kemajuan,tu adalah jihad tuk diri sndri...tp knp ade jgk pmikiran sempit+bangang+berlagak pandai yg nk kondem pndgn org sng2...aku bkn penjual rkok elektrik tp aku bg pndgn sbg perokok yg sntiasa mncari cara tuk berhenti...

    BalasPadam
  17. Aku rasa mcm nak try okok eektronik ni tp aku was was.. sebab ada info yg mengatakan bleh menyebabkan paru paru berair.. nak mintak pendapat korang semua.. kalo benda ni ok.. aku nak angkat satu ar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau macam tu x payah sedut oksigen, hahaha, gurau jer, oksigen pun mengandungi air kawan..

      Padam
    2. Cube sedut vapor....ambil straw hembus perlahan lahan dalam gelas....
      Sehingga dalam gelas menghasilkan wap air....
      Bila dah banyak wap air... cube sentuh...cuba rasa..
      Wap itu air ke minyak......

      Padam
    3. Bos, aku ni kategori newbie vapor... klo ko rasa was2 baik jgn isap vapor. Tapi klo ko perokok analog yg tegar elok la convert to vape sbb rokok been proven sbb byk penyakit (tengok je la kotak rokok) tu pengilang rokok sendiri yg admit... so dgn berubah nye ke vape in sha allah leh stop smoking and later on mana tau leh stop vaping gak... god knows.... personally worth trying toward a better life... chill

      Padam
  18. Bro,

    Paru-paru kalo xde air, dah lama dah kiok. Badan kite jer up to 60% of human body is water .

    Haha, joking bro. Bole cuba. Based on experience alhamdulilah, dah 6 bulan dah x sedut lebih dari 4000 racun everyday.

    BalasPadam
  19. Bro2 sekalian nak tanye nie pe kes sbp sy ade sorg kwn dan die ade kwn dkt kementerian kesihatan die org akan keluar kn knyataan xlama lg bnd nie nt akan di haramkan. Ade idea x. Start utusan keluar kan article aritu

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro tgklah nt... adakah "pengutip cukai rokok" ni akan berdiam diri setelah rakyat bertukar alternatif kepada sesuatu yg tidak mendatangkan untung kepada si pengutip cukai tadi... sure heboh punyooo..!

      Padam
    2. cukai rokok adalah salah satu hasil terbesar kerajaan bro, kehadiran e-rokok ni dah jadi penggugat no 1 penyumbang pendapatan kerajaan ni

      Padam
  20. apabila rokok kluaran philip moris dan rothman mendapati kurangnya jualan rokok dan kerajaan mendapati kurang nya kutipan cukai pada hasil tembakau.. dengan itu kerajaan akan membuat sesuatu supaya rokok yang boleh menyebab kan org berhenti ataupun kurang membeli rokok dihentikan dengan pelbagai fakta ataupun cara.. walaupun ianya baik untuk kesihatan manusia...sebab bagi kerajaan takkan ada satupun rakyat malaysia yang akan terlepas dari cukai....rakyat di dahulukan...

    BalasPadam
  21. Hahaha,tau xpe, skunk ramai yang kurang rokok tradisional.. Rokok tu dah wat pmbakaran terbuka, busuk lagi..

    Cuma pelik , kenapa rokok tradsional xharam je terus,
    tp rokok elektronik ni nak haram, sbb akta-akta nikotin...

    Kenapa x kntrol jualan rokok elektronik ni?
    haha..ada kawan kata, rokok elektronik ni lagi jimat, dan kurg dah sakit2 dada, xde batuk2..

    tembakau ada tax, tp rokok elektronik ni xde tax..
    mcm mane la kerajaan nak bubuh tax ni,adoi..
    duit cukai dah makin turun ni..

    macam2 ..klu betul rokok elektronik ni lagi elok, patut ada kawalan lagi2 pada nikotin die,ada smpai 24miligram untuk 0.1L..

    Tapi2 tinggi nikotin,kurg2 xde tar..apa guna tar dalam rokok tradisional??
    Untuk mmbuat alas, supaya bila masuk nikotin,xde rasa sakit tekak dan sebgainya..
    Sebab tu, pada perokok tegar tradisional, diorg akan rasa dada berat bila trlalu byk merokok, lagi2 bila nak bgun pagi2...

    nak haram kan rokok elektronik, harus haram kan haram rokok tradisional skali..
    Tertera rokok tradisional ni lagi byk bahaya..lagi2 pada org2 sekitar yg duduk dgn diorng ni..
    Perokok rokok elektronik pun xtahan dah nak duduk dengan perokok tradisional...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haa..memang terang2 kjaan nk jdkn alasan rokok electric ni haram d msia..klu lihat dr sudut kesihatan dan penjimatan memang byk kelebihannya di situ..
      ini adalah antara inisiatif untk diri sndri kpd perokok2 tegar..so,apa salah kita sokong mereka untk lenyapkan tabiat hisap rokok tdsional yg lebih besar risikonya dr e cigar..
      inilah bangsa kita melayu yg mana xleh nk tgk anak bngsa sndiri melakukan perubahan..ada je yg xkene..lu pikir la sendiri

      Padam
    2. kerajaan tak boleh bubuh tax untuk cecair rokok elektronik ni sbab bahan yang ada selain nikotin adalah bahan additive dalam makanan jer, sbab tue diorang tak boleh kenakan tax

      Padam
  22. Aku mmg setuju betul.. actually gome rasa tergugat sbb cukai tembakau akan kurang kaw2.. tak silap aku rm76juta setahun adalah hasil dari cukai tembakau... sbb tu singapore haramkan.. tapi nak nampak cantik depa bukak citer pasal nictin tinggi lah..tak diiktiraf oleh WHO lah... aku dah 2 tahun dah jadi vapour tegar... stamina makin power (tanyalah isteriku... heheheheh) makan lagi rasa sedap... tapi takde sakit dada or peparu berair or batuk kaw2... nak ban vapour ban rokok dulu... tak pe kalau malaysia ban vapour ni aku percaya kaki vapour malaysia akan protest punye...hidup vapour.. hidup kaki vapour malaysia... -pro varie tank viv nova-

    BalasPadam
    Balasan
    1. teman pun setuju bebeno lah...memang dasar kerajaan sekarang ni boleh buat apa saja,janji kepentingan dia oeg tak tergugat...kalau dalam politik pun boleh reka=reka cerita,ini kan pasal rokok, kacang ja tu bagi kerajaan..suruh je individu yang ada nama dalam perubatan keluarkan kenyataan maka semua org hangguk lah..TV pulak buat provokasi..sama jugaklah mcm provokasi politik...
      Saya nak bg tau sikit lah atas pengalaman saya dalam hal merokok ni, sejak saya guna Erokok ni rasa lebih selesa,badan lebih enak gitu..sya ada buat ujian atas diri sendiri lah..1 minggu hisap Eroko je...tak isap rokok tembakau...bila test balik rokok tembakau..huhhhh melayang2 kepala jadinya,..ni bermakna rokok tembakau ni lebih power dari Erokok...So..apa jadahnya kerajaan Halalkan Rokok berasaskan tembakau, tetapi mengharamkan Erokok....Sennnnnnnnggggaaaaallll tol lah.

      Padam
  23. ingin tahu lebih lanjut12 Januari 2013 pada 9:00 PTG

    PPDa snyap je xde respon pun???

    BalasPadam
    Balasan
    1. woiii...ppda rompin. respond le. kalu salah jgn malu tarik blik kata2 lu tuuu...

      Padam
  24. bila ada cukai ke atas ecig barulah ianya bertukar status HALAL...terang2 rokok itu adalah HARAM bagi umat islam...tapi tak ada sebarang tangkapan pun dari pihak yang berkenaan bila penghisapnya adalah ISLAM...ini semua kerana perokok itu sudah mebayar cukai secara tak langsung...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu ulamak, imam, ustadz isap rokok. tu yg lmbat kuar ftwa rokok haram...hehhh...

      Padam
  25. kalau kata ecig menarik minat kanak2 adalah salah...kanak2 belajar dari kita yang bergelar bapa...apa yang kita tunjukkan padanya...secara tak lagsung kita telah mengajar mereka..kalau taknak anak merokok so BAPA pun jangan merokok depan kanak2..insha'ALLAH kanak2 itu tidak akan terjerumus,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. harga rokok elektronik paling murah pun antara rm 100 - rm 200, liquid antara rm 15 - rm 25, kanak2 nak beli ice cream pun mintak duit kat bapak diorang, tak logik lah kalau diaorang boleh beli benda ni

      Padam
  26. Terbaik lahh bro2 sekalian aku baru start guna seminggu...

    BalasPadam
  27. aku dah guna 2 bulan dah masuk je tahun 2013 ne udah payah dapat liquidnya kata menteri kesihatan salah di bawah akta racun tapi kalau yg berdaftar tak salah polok nampak benor deme ne nak incomtex barua celaka lahanat musibab

    BalasPadam
  28. terbaeekkk!!! lets vapour....fuuhhh..

    BalasPadam
  29. nk share skett.. hubby saya seorang perokok tegar.. lepas je cuba e cig.. rdh 2 mggu lgsung x isap rkk dunhill.. sbgai isteri sronok sgt.. xde lg dh bau yg busuk kat umah.. anak2 pon sronok.. xfaham kenapa kerajaan nk haramkn.. kat you tube pon byk pasal e cig.. x merbahayakan..

    BalasPadam
  30. PPDA rompin sila jawab....plz

    BalasPadam
    Balasan
    1. PPDA rompin tengah search point2 releven nak lawan balik, confirm tak jumpa punya!

      Padam
  31. Rokok punya bukti jelas lebih 4,000 bahan kimia berbahaya, e-rokok belum terbukti tahap bahaya samapai takat mana tapi manusia2 kepala cukai sudah kecoh takut hilang mata pencarian...yang paling buduh konon takut budak2 terkesan danterikut2 la...abis yang bapak dia isap rokok d ruma x ada kesan ka weii..

    BalasPadam
  32. nak konsi sket...aku baru je balik dari indonesia...kat sane x memvepour sebab cuak nak bawak...hehehe...beli lah rokok dunhill20 harganyer 14500rupiah lebih kurang RM4.50 dah campur cukai dari govement indonesia...aku terkejut dengan harga rokok yg murah complete dgn tax. Kat malaysia RM10.20...Agak2 brapa TAX yg kerajaan malaysia ambil untuk sekotak rokok? lebih kurang RM6 ringgit la kot mungkin lebih. RM6..1 kotak..kalo 100000kotak 600K...wooow untung2...kat malaysia nie mungkin lebih dari 100000 ribu org kot yg mengunakan e-ciggarate nie...mane x menyalak tax x de... morale of the story, TAX is number 1,TAX diutamakan,Rakyat biar mampus...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tobacco tax anually ialah rm76juta.. so kalau 1/4 pin start vaping.. hang kira la sendiri...

      Padam
  33. Kawan aku isap rokok electronic ni lagi kuat dari biasa tak berhenti2 dia hisap tak kira tempat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro vaping tu bukan sedut asap... kite sedut wap... bile kite bernafas sedut oksigen pon ada sedut wap jugak.. aku dulu 2kotak 1 hari.. lepas 2 tahun vaping.. stamina pulih.. tak batuk2.. n dada tak berat lagi... makan pon dah rasa sesap..

      Padam
    2. Tk senak dada ke hisap e-cigarette?

      Padam
  34. Aku pun baru seminggu bertukar ker e-cig ni... Memang rasa gembira sgt sebab dah tak perlu dengar lagi bebelan wife sebab hisap rokok biasa yg bau busuk katanya, dah tak rasa semput2 je dada ni... Sebelum bertukar, aku buat kajian sendiri akan pro n cont yg e-cig ni... Bukak macam2 website n cari macam2 info berkaitan... So berdasarkan kajian n komen dr pakar2, juga doktor2 yg telah mengkaji e-cig ni.. Aku yakin ianya selamat berbanding rokok tembakau yg mengandungi terlalu banyak kandungan yg merbahaya... Bukan nak bela or sokong mana pihak, tp seeloknya kita siasat n kaji sesuatu info yg kita dpt... Barulah kita tau pihak mana yg betul n pihak mana yg silap... Harap kerajaan tak ban e-cig ni... E-cig ni Betul2 membantu org macam aku yg dah byk kali cuba berhenti merokok tembakau yg terlalu banyak kandungan yg merbahaya...

    BalasPadam
  35. Nak tanya la lau org ni dia mmg tak merokok tp sje je gatal hisap benda ni xape ke?alasan dia sje suke2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak de hal la... vaping ialah cecair ditukar jadi wap.. so yg u sedut tu ialah wap... bukan asap.. cuma since tak merokok tu belilah e liquidbyg 0mg nicotinye...

      Padam
    2. kalau tak merokok lagi baik tak payah nak try.

      Padam
    3. tu ckp lu...lu xisap rokok bule le kabor. lu isap lain....kan?

      Padam
  36. Admin mana? Takkan dok diam jek... meh lah join... anyway.. kastam malaysia dah mula tak bagi bawak masuk malaysia barang2 e cig aka vape ni.. hari tu barg2 mmber aku rm23k kne hantar balik.. tak lepas kastam.. nasib baik money back... so skrg gome tgh calculate tariff utk tax e cig aka vape ni.. so before gome knakan cukai marilah beli buatnstock.. nnt dh ada tax mahal wooo...

    BalasPadam
  37. aku baru nak tukar ke e-cig dah ada penghalang hue3 ingat nk kurangkan racun dlm badan depa tk bagi lak baguih kan depa nie perihatin tul hue3

    BalasPadam
  38. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata penjualan bahan dan produk itu adalah salah mengikut Akta Racun 1952 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984. Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikotin untuk kegunaan rokok e-elektronik boleh didenda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali, katanya.<- bodoh punya statement. Akta 1952 tahun 1984.. tak tau plak aku time tu dh ada rokok elektronik...

    BalasPadam
  39. tuan2 skalian. kita bsatu tuan2. dlm rmai2 ni mesti ada pejuang kita. kita wat club bro. kita crik mna2 ahli parlimen. bahaskan isu ni dlm sidang rakyat. fight utk para perokok elektronik cm kita ni. sayg le kalu liquid kna blok. kita nk vipor apa nnti. xkan nk letak ganja liquid lk. hahaha...sya sndiri mrasakn pndgan tuan2 mmg kuat kbenarannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya amat bersetuju, marilah kita buat BERSIH 5.0 khas utk vapour seMalaysia... Kita fight habis habisan bantah undang2 baru ni... Hidup kaki vapour...

      Padam
    2. Aku dgr rumors kerajaan nak tax 40%!!! Amacam? Tak nampak melampau ke???

      Padam
    3. Nasib baik dahh beli mod yg baik punye.. Collection pro vari, z max and lambo.. E loquid jangan ckp la.. Dh boleh buat niaga.. So.dis advantge la bagi yg baru nak start vaping... So kalau 40% pon maknenye standard e loquid akan jadi rm21.... Still ok la...

      Padam
    4. masih mampu lagi, kalau dulu sekotak rokok sehari RM10. sekarang sebotol e liquid RM20 - 25 sebotol untuk seminggu dua pengunaannya. masih lagi possible... boleh dapat satu set staterkit sebulan dengan budget rokok biasa....

      Padam
  40. sahabat2 vapor. .

    minta pandangan. .
    saya baru guna e-cig ni dah dekat 2 minggu. . alhamdullillah dah tak sentuh rokok biasa. . masalahnya sekarang, bibir selalu pecah2. . adakah liquid yang kita gunakan tu boleh menghakis tisu kulit. . dan jika tertelan e-liquid masa tgh sedut tu, ada effect tak?

    minta pandangan. . saya budak baru belajar. .

    BalasPadam
  41. sahabat2 vapor. .

    minta pandangan. .
    saya baru guna e-cig ni dah dekat 2 minggu. . alhamdullillah dah tak sentuh rokok biasa. . masalahnya sekarang, bibir selalu pecah2. . adakah liquid yang kita gunakan tu boleh menghakis tisu kulit. . dan jika tertelan e-liquid masa tgh sedut tu, ada effect tak?

    minta pandangan. . saya budak baru belajar. .

    BalasPadam
    Balasan
    1. awal maa....
      saya pun ada masalah yg sama...saya br guna 2 minggu.. ...lepas tukar tip alloy or ceramic masalah tu selesai..mungkin saudara guna tip besi yg serap panas dan ada sharp edges...
      ini pun lepas kawan saya advise tukar tip..saja share utk kebaikan bersama

      Padam
    2. manade terhakis kulit. xda effect pun kalu tertelan...menda ni glycol jer (bahan olahan minyak sayuran)

      Padam
    3. Betul tu... gunakan tip dari alloy, ceramic atau plastic........ saya memula pakai bibir selalu kering........ bila tukar pakai tip plastik, da takder dah masalah tu... Pasal sakit tekak plak, dulu saya pakai brand Hansen, memang sakit tekak, skang pakai brand Steam-O-Rama keluaran gantirokok.com.... dah takder sakit tekak....

      Padam
  42. dari hisap e-cig baik aku hisap D&J. sekotak baru 2ringgit. tahan 2 hari. sebulan 30ringgit. muarah dan meriah. kalau hisap e-cig sekali pun bukan boleh hisap dlm komuter pun. hahahahahaha jgn marah gurau2 saja.

    BalasPadam
  43. ambo dengor cito,kerajae dok berike,sbb,rokok elektronik ni ngak ado tax...but,is it no dangers yet,kerajaan tengah pokai...under age jangan isap di luar nanti kena tahan..dengar cito nih...

    BalasPadam
  44. Kerajaan memang bangsat bro guys..Kalau apa sajer yg baik tapi x menguntungkan depa, kerajaan akan cari jalan untuk jadi babi haramjadah untuk menyondol supaya bende yg baik jadik x baik dan bila bende tu dah menguntungkan depa maka secara otomatik akan jadi baik..dalam kerajaan dah banyak sangat lembu lembu bangsat..tanpa segan silu makan duit rakyat dengan membuncit suku sakat dan kroni mereka..pukimak anjing punya kerajaan..hanjing punya kerajaaan..

    BalasPadam
  45. apa lerr nak haram ecig sebab kandungan nicotine? adoi ...utk pengetahuan umum banyak makanan yg hari2 kita makan ada kandungan nicotine. kalau di hitung kira takat 24mg dalam eliquid tu apa laa sangat dah jadi wap berapa peratus jer tinggal...

    http://fat-loss-for-idiots.maxupdates.tv/6-nicotine-rich-foods/

    p/s buat Research dulu baru nak kondem pakai google search pun takpa janji research betul2 baru kondem.

    BalasPadam
  46. hari baru beli e-cig ,sbb nak kurang mrokok dan behenti.mula memang sakit tekak.

    BalasPadam
  47. joyetech eroll,little e-rokok awesome10 Februari 2013 pada 6:31 PTG

    Admin snyap je,,k bz tgh Memvapor...hehehe
    Jgn marah gurau je..

    BalasPadam
  48. Kalu e-cig ni haram, xde logo halal pn di kotak rokok batang tu.

    BalasPadam
  49. Kerajaan sibuk nk haramkan e-cig atas hujah membahayakan kesihatan walhal tiada kajian saintifik dilakukan. Umum tahu cukai rokok & arak adalah antara pendapatan cukai yg paling tinggi negara, maka tidak hairanlah kalau kerajaan mengharamkan e-cig kerana 'membahayakan' kesihatan. Ironinya, rokok conventional yg terbukti MEMBAHAYAKAN kesihatan tak pula diharamkan. E-cig ni alternatif untuk perokok tegar membuang tabiat merokok & membuang duit. Kempen TAK NAK dilancarkan dgn kos berjuta2 tp hasil kempen pernah kementerian bentangkan? So klu e-cig adalah alternatif, mengapa tidak ianya dijadikan alat berhenti merokok. Think Again wahai MOH.

    BalasPadam
  50. kalau kroni dia orang tak haram , tapi bila bukan kroni dia yang buta haram . ini dinamakan tak adil

    BalasPadam
  51. sape kate malaysia xd kajian??
    cube tgk ulasan pakar
    http://www.youtube.com/watch?v=0gijHjOMZI8
    dan
    http://www.youtube.com/watch?v=s1Za4P4swHc
    dan
    http://www.facebook.com/photo.php?v=529549687085061
    penyelesaiannya??
    ni..
    http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/72902_410938365650712_74088663_n.jpg

    BalasPadam
  52. guys...dalam hubungan suami isteri....bila dh tak isap rokok tembakau yang busuk nak mampus tu..............suami yang letih slalu kena gomol....'abang wangi la'...kata si isteri....heheherr

    teruskanlah sampai 0% nikotin dan....bleh bye2 pada pv.....

    vape on guys....

    BalasPadam
  53. aku dh hisap e-cigar, ok je ..xde mslah mulut bau wangi ..nk cium jeeee kaka

    BalasPadam
  54. Pada vapor...wa nk tnye..bpe lme elektonik ley berthan?? Mksudnye rosak..

    BalasPadam
  55. Pada vapor...wa nk tnye..bpe lme elektonik ley berthan?? Mksudnye rosak..

    BalasPadam
  56. da sebulan join vapors geng.... da takder lagi batok berkahak... demam.. kalo tak, tetiap bulan demam sebab batok berkahak......... 1st day pakai vapor, takder masalah, 2nd day try isap rokok tembakau, trus batok2 dan tak bleh isap dah.... dulu pakai liquid nic keluaran hansen 11mg, lequid ni keras.. penyebab sakit tekak.. skang gua pakai brand Steam-O-Rama..... keluaran gantirokok.com..... da tak sakit tekak lagi.....

    BalasPadam
  57. Jangan terkejut jika FDA atau WHO keluarkan kenyataan E-Cig haram sebab yahudi menguasai ekonomi tembakau...... dan FDA ditanggung oleh British-America Tobacco.....

    BalasPadam
  58. Assalamu'alaikum. Sebagai seorang perokok, memang sangat sukar untuk menghentikan 'terus' tabiat menghisap rokok. Memang tidak mustahil untuk perokok berhenti merokok, tapi tidak mustahil juga untuk perokok mengulangi semula tabiat tersebut. Bukan hanya ketagihan kepada nikotin sahaja yang menyukarkan proses berhenti merokok, tapi keterbiasaan perokok kepada rokok (hisapan asap rokok, pegangan/kepitan batang rokok pada jari/tangan, dll) juga adalah tabiat yang sangat sukar untuk dihentikan. Bagi saya secara peribadi, rokok elektronik amat membantu dalam proses untuk berhenti merokok. Bagi perokok-perokok bertembakau, anda boleh mencuba rokok elektronik. Bahaya rokok elektronik seperti yang di war-warkan masih belum jelas jika dibandingkan dengan rokok bertembakau yang telah diketahui dan dibuktikan akan bahayanya. Semuanya bergantung kepada diri anda sendiri. Niat untuk berhenti terus daripada merokok samada rokok bertembakau mahupun elektronik mesti di 'set' di dalam fikiran anda (perokok).

    BalasPadam
  59. xbleh ka aku nak like komen disini????

    BalasPadam
  60. dulu aku ada isap e-cigar ni...lpas kluar pasal bateri mletop dlm mulut trus aku brenti...skrg isap ganja pulak...sikit ari lagi jadik taik pit lah wahahahaha...apa yg best isap rokok aku pon tak tau, baik isap tetek lg best

    BalasPadam
  61. I truly love your website.. Excellent colors & theme.
    Did you develop this site yourself? Please reply back as I'm wanting to create my own personal blog and want to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thanks!

    My web-site; e-cigaretter

    BalasPadam
  62. Aku perokok tegar,Hisap rokok jenama Dunhill 1 1/2 kotak sehari.Semalam aku baru cuba rokok elektronik (E-Cigar).Maka sejak semalam sehingga sekarang ni aku masih tidak membeli rokok tradisional.Malah dalam kotak rokok yg aku beli 2 hari lepas masih berbaki 4 batang,dah masuk angin kot hehehe...Alhamdulillah dada terasa lapang dari sebelum ni.Aku akan terus hisap wap air ni sehingga aku berjaya tinggalkan ketagihan pada rokok trasional.

    BalasPadam
  63. Aku perokok tegar,Hisap rokok jenama Dunhill 1 1/2 kotak sehari.Semalam aku baru cuba rokok elektronik (E-Cigar).Maka sejak semalam sehingga sekarang ni aku masih tidak membeli rokok tradisional.Malah dalam kotak rokok yg aku beli 2 hari lepas masih berbaki 4 batang,dah masuk angin kot hehehe...Alhamdulillah dada terasa lapang dari sebelum ni.Aku akan terus hisap wap air ni sehingga aku berjaya tinggalkan ketagihan pada rokok trasional.

    BalasPadam
  64. baru seminggu hisap benda e cigar ni kahak btl2 kurang n dada pn mcm lapang sikit. cuma mula2 je tu sakit tekak sikit coz liquid yg digunakan x sesuai. ikhlas n jujur, benda ni mmg sangat2 membantu untuk mengurangkan ketagihan rokok tradisional.

    BalasPadam
  65. I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.

    my webpage - Sapphire Ecig

    BalasPadam
  66. admin nak tanya apakah bukti yg mengatakan rokok elektronik ini tidak merbahaya.. sebab admin dh x pakai rokok elektronik.. dh sebulan tak pakai.. admin takut yg benda nie dapat memudaratkan kesihatan..?

    BalasPadam
  67. da dkt 20 thn aku sedut 4000 jenis racun tu,sejak kenal e-cigar ni,aku da tinggal terus winston kegemaran aku....kwn aku hulur dunhill,2-3 pam aku sedut,xleh masuk lg da...rasa nak muntah.....skrg aku sgt selesa dgn e-cigar,bangun pagi takde lg kahak berketul2 kuar dari kerongkong ku...poket aku pun jimat..bini pun ada sinyummmmmmm.............

    BalasPadam
  68. da dkt 20 thn aku sedut 4000 jenis racun tu,sejak kenal e-cigar ni,aku da tinggal terus winston kegemaran aku....kwn aku hulur dunhill,2-3 pam aku sedut,xleh masuk lg da...rasa nak muntah.....skrg aku sgt selesa dgn e-cigar,bangun pagi takde lg kahak berketul2 kuar dari kerongkong ku...poket aku pun jimat..bini pun ada sinyummmmmmm.............

    BalasPadam
  69. Aku baru try vapor ni 4 ari..biase mmg sekotak rokok abes sehari..tp 1st day rokok aku isap dlm 12 btg..ari ke-2 9 btg..ke-3 5 btg..dan ari ni baru sebatang tu pon pasal pagi2 nak memerot kene sebatang..TERBAEKKK

    BalasPadam
  70. aku ok jerk isap e cig ni..mula2 mmg rasa mengantuk..biasa ar..dh mmg kejer mlm..so,rokok trdsional ni mmg kuat ar..start bulan puasa ni aku lbh pd e cig..skg dh nk hmpir 1bln guna e cig..terasa perubahan ketara..mkn pun selera..tidur pun lena..tiada lg kahak kuning..mula2 nk tnggl rokok..kepala mmg terasa pening dn terasa blurr je..cpt mrh..skg ni aku dh rasa lbh baik..semput pun tak...setuju sgt ar law fatwa haramkn rokok trdsnal..undang2 perokok under 18 patut lbh hebatkn..supaya bkn kanak yg merokok..target raya ni nk stop trus e cig..lg2 rokok trdsnal yg mmg lg bnyk buruknya..kenapa nk haramkn jika untuk kebaikan..jgn ingt kami bodoh dan nak perbodohkan..agaknya bajet dh tader kut..lg2 dh bnyk habis skg ni...tu yg duk kejar cukai pulak...kasihan btl ar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku ni main silat lagila..dulu sehari 2 kotak winston merah..silat ni stamina kna tinggi aku dahla bangun pagi senak dada baru gerak sket dah terbatuk berkahak hijau..cepat pancit..sampai ler aku tukar isap erokok mula2 payah gak dahla rasa kosong tp aku layankan gak..smpai dah genap setahun alhamdulillah performance tip top skali bukak gelanggang boleh layan smpai habis takdenya nak berenti2 isap rokok dlu..lepas ni ada match LAGA plak memang aku konfiden nak lawan

      Padam
  71. salam..saya nak share sikit pasal rokok elektronik ni..sy ni bukan nak tipu..saya da 8 bulan tinggal rokok tembakau..8 bulan hisap bende ni..saya rase x de effect pape..tpi rase lgi sihat..makan pun betambah selera..mulut x berbau..dlu bile besukan main bola..memang mintak nyawe..tpi skarang boleh lari pusing padang 2,3 kali non stop..saya sendiri ada buat liquid..saya pun x tau kenapa dorang kate bahaye..padehal bende ni pakai bahan2 buat kek je..kecuali nicotine..dlm liquid hanye ade 5 bahan je..PG (propylene glycol), VG (vegetable glycerin) , sucralos (pemanis tiruan), flavour (boleh pakai perisa buat kek tu) dan last nicotine..ape yg bahaye kalau nak banding ngan rokok 2?sume bende ni boleh dpt kt kedai kek..kecuali nicotine..ade yg aku dga org hisap sebulan due da mati..tpi aku hisap da nak setahun ni..x de plak ape2..siap pegi hospital..scan paru2..dokter kate paru2 aku ok..tpi terpulang pade individu..aku share ape yg aku tau..aku siap ade jual liquid aku sendiri..

    BalasPadam
  72. ye ke bro? aku rase e-cig ni mcm isap ubat bius jer.. jenama lewan-liquid, hanseng, e-liqua semua tu bahaya, gusi bengkak n marah-marah mcm lepas telan ubat demam tuh. then belum tua nanti gigi dah xde, ko nak macam tu ker?hmmmm.... pikir2kan la sebelum jual kat org lain. klu ok xper la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. atas alasan dan bukti apa org atas aku ni bila brkata? fakta ke auta? aku dh brvaping dkt 2 tahun.. x pernah pun gusi bengkak.. apa kejadahnya ni?

      gigi xde ke gigi penuh ke, tgkla cara makan minum nko bai.. jgn main taram je bila brcakap.. nko ni perokok tegar ke? perokok tegar je yg tau kesan e-cig @ vape..

      sekian
      #ramaibelajarsampailuarnegaradapatcgpatinggitapibangangnakmampus

      Padam
  73. Satu je nak cakap. KERAJAAN TAHU NAK DUIT RAKYAT JE. Pandai2 la standby jawapan kat padang mahsyar nanti yer. Dah sah2 sebatang rokoj je dah beribu bahan kimia. Sedangkan vapor ade pg,vg dan nikotin sahaja. Tar,racun tikus,aerosol ape smua jadah tu langaung tak ade. Easy right? Hentikan la tipu helah ni kerajaan oi. Tak puas lagi ke nak nipu rakyat. Sampai bab kesihatan rakyat pun nak diputar belitnya. Ingat2lah dosa pahala sikit. Jangan jadi hamba abdi kertas yang dinamakan "DUIT". Renung2kan. Vape on guys. Stop smoking,Start vaping. ;)

    BalasPadam
  74. Kalau kerajaan block habis supply liquid vapor,silap2 aku bancuh sirap je buat ganti liquid. Ekekeke.

    BalasPadam
  75. Artikel yg tak brp nak cerdik. Isi kandungan artikel mcm kandungan rokok temakau.

    BalasPadam
  76. Serius admin otak sempit . Macai detected . Sapa yg nk besuara utk kita ?

    BalasPadam
  77. Serius admin otak sempit . Macai detected . Sapa yg nk besuara utk kita ?

    BalasPadam
  78. Agak kurang cerdik ni kawan... Fikir dulu sebelum tulis laen kali

    BalasPadam
  79. Salam semua..saya seorg perokok satu ketika dulu
    .start smoking time sekolah menengah sampai la dah keje..saya ada masalah kesihatan yg serius iaitu lelah/asma.semenjak bertukar ke e cig,alhamdulillah dah 3 tahun saya tak kene lelah..hilang begitu saja..

    kpd sesiapa yg nak kurangkan/berhenti isap rokok,cubalah e cig..tanamkan dalam hati nak berhenti/kurangkan merokok..insyallah,akan berjaya.

    lain2 cerita x baik tu abaikan..tuhan tahu niat kite..niat baik akan dibalas baik..insyallah..

    BalasPadam
  80. asalamualaikum... sekadar pandangan. apa2 kita buat (hisap e-cig) tetap ada effect.... cuma apa2 pun kita ber Ala kadar.. saya juga sudah 25 hari tak sentuh rokok benson & hedges selepas vape... yg penting etika semasa hisap... insya allah saya akan berhenti kedua2 nya.... doktor pakar paru-paru kt dlm tv9 pun cakap vape ni boleh dijadikan 1 kaedah utk perokok tidak kembali pada tabiat menghisap rokok... yg bahayanya adalah nikotin... tapi kalau diambil dlm dos yg minima tak bahaya sebab nikotin ni hanya utk ketagih aja. maaf kalau saya silap fakta.....

    BalasPadam
  81. bahaya?ye bahaya..sbb tak kena cukai,,bila dah kena cukai..yg terbukti bahaya pon sbb dah bercukai jd kurang bahaya..

    BalasPadam
  82. Merokok hampir 20 tahun, vape hanya 3 bulan, sekarang merokok pun tidak, vape pun tidak, alhamdulillah... Berjaya akhirnya berhenti merokok

    BalasPadam
  83. Merokok hampir 20 tahun, vape hanya 3 bulan, sekarang merokok pun tidak, vape pun tidak, alhamdulillah... Berjaya akhirnya berhenti merokok

    BalasPadam
  84. hahahahahahahahahahahahahaha.......admin....admin.....fikir mudah jer...ada ker alat ganti rokok lebih bahaya dr rokok....tak bleh fikir kaaa...ambik masa fikir...tak payah jawab...kalau dah faham nanti....alhamdulillah...anda mampu berfikir dengan baik...wsalam

    BalasPadam