Selasa, 30 Mac 2010

ADA NILAI DALAM BERITA INI 3


22 MURID JAHAT.... salah satu tajuk berita dalam Harian Metro (HM) 30 Mac 2010. Ini adalah satu isu yang boleh dikatakan sudah terhantuk baru terngadah. Maknanya lebih kurang dah terkena baru beringat. Dalam isu 22 MURID JAHAT ini boleh dikatakan bila dah menerima kesan melakukan kesalahan disiplin baru mengaku salah, mengaku tak sempurna, tidak patut pengetua buat macam itu dan macam-macam lagi.

Jika dilihat daripada satu sudut, memang tidak wajar diletak ulasan yang negatif dalam sijil berhenti sekolah (SBS) murid. Hatta murid yang dibuang sekolah pun selalunya diberi sijil berhenti dengan ulasan yang positif daripada segi disiplin (sebab tak pernah dengar rungutan sebelum ini). Malah murid yang mengugut guru, mencalarkan kereta guru, yang memukul guru pun rasanya diberi ulasan disiplin yang positif pada SBS. Dan pengetua yang berani memberi ulasan negatif dalam SBS ini sudah pasti mempunyai alasan serta dokumentasi yang kukuh untuk dia mempertahankan keputusannya itu.

Sebagai ibubapa/penjaga sudah tentu berasa terkejut, sedih, marah,.... kalau ikut rasa hati... parah pengetua yang begitu... Saya pun mungkin akan berasa begitu jika anak saya yang diberi ulasan kelakuan yang negatif dalam SBS. Mohon dijauhkan.

Tapi kalau dilihat dari satu sudut lagi, ada kewajaran pengetua bertindak begitu. Jika berdasarkan fakta dan mempunyai dokumentasi, bukti yang kukuh. Walau pun kadar kesalahan disiplin murid sekolah di negara ini adalah kecil klik, tetapi ketegasan adalah penting untuk mempastikan masalah disiplin di sekolah dapat dikekang. Mungkin peratusannya kecil jika dikira murid sekolah di seluruh malaysia, tetapi mungkin ia isu besar di sesebuah sekolah.

Oleh yang demikian, satu tindakan kontroversi oleh pengetua (seperti tajuk berita di atas) mungkin boleh menjadi contoh kepada murid-murid lain. Menjadi contoh kepada ibubapa/penjaga supaya jangan ambil ringan isu disiplin anak di sekolah. Tidak kira anak kita menjadi hero sekolah dalam bidang sukan dll, tapi kalau disiplin tidak dikawal, mereka tidak akan ke mana-mana.

Apa yang berlaku sekarang ialah, murid yang dikenakan tindakan disiplin oleh pihak sekolah diberi peluang berulang kali untuk memperbaiki tahap disiplin mereka. Murid yang dibuang sekolah, diberi peluang merayu dan bersekolah kembali. Malah mereka boleh bersekolah semula di sekolah yang membuang mereka. Walau pun ini untuk kebaikan murid itu sendiri tetapi ia memberi gambaran yang negatif kepada murid-murid lain.

"Tengok, si A yang kena buang sekolah boleh sekolah semula kat sini." Ini bermakna, bermasalah disiplin yang kronik pun boleh bersekolah semula di sekolah yang membuang mereka. Maknanya lagi, kalau kita buat salah tak apa, kena buang sekolah tak apa, kurang ajar dengan guru, bergaduh dengan kawan, tak apa, kita boleh sekolah semula. Cikgu tak boleh buat apa-apa. Jangan masuk kes polis, ADDK, JKM sudahla. Dalam SBS pun ditulis kelakuan/sahsiah dapat akhlak terpuji, A+++ dsb. Apatah lagi kalau murid buat salah, ibubapa/penjaga mempertahankan anak-anak mereka. Lagi lah naik tocang murid-murid sekarang.

Gambarannya lagi, kita nak bantu seorang murid yang nakal, tidak berdisiplin, kelakuan tidak senonoh ini tetapi kita lupa dia memberi contoh kepada satu sekolah bahawa,... tak apa buat salah, kita tetap boleh sekolah... memberi contoh yang negatif.

Mungkin sudah tiba masanya pihak yang berkenaan, yang ada kuasa, untuk memikirkan supaya murid (sekolah menengah) yang bermasalah dan sudah diberi peluang bersekolah semula tetapi masih mendatang masalah kepada pihak sekolah supaya ada altenatif baru dibuat untuk mereka. Murid bermasalah biasanya tidak berminat bersekolah. Kalau masalah disiplinnya keterlaluan, apa salahnya mereka yang telah dibuang sekolah diwajibkan masuk institusi tertentu mengikuti latihan kemahiran dsb. Golongan murid beginilah yang amat perlu diPLKNkan. Mungkin peperiksaan awam boleh secara persendirian.

Mungkin boleh difikirkan murid bermasalah ini diPLKNkan dalam masa hari persekolahan. Sebulan, dua bulan, tiga bulan. Mereka duduk di sekolah pun bukan minat nak belajar. Antara jadual di PLKN... diajar juga subjek di sekolah di samping sillibus PLKN yang sedia ada. Mungkin selepas diPLKNkan itu boleh mengubah mereka ke arah yang lebih positif.

Berbalik kepada isu 22 BUDAK JAHAT di HM, mungkin perkara itu boleh dibincangkan lagi antara PIBG dan pihak sekolah. Tetapi kepada ibubapa/penjaga, memberi kerjasama yang baik kepada pihak sekolah, mungkin perkara ini dapat di atasi. Biasanya di pihak sekolah, seburuk mana pun perangai murid-muridnya, jika ibubapa murid tersebut memberi kerjasama, tidak terlalu membela anak (kecuali terbukti pihak sekolah salah), perkara begini mungkin tidak berlaku. Pihak sekolah pula dalam mengambil tindakan hendaklah memperhalusi, dokumentasi lengkap agar tindakan tidak boleh dipertikaikan.

TAPI APA YANG NYATA ADALAH BERITA INI PERLU DIAMBIL PENGAJARAN OLEH IBUBAPA/PENJAGA DAN PIHAK SEKOLAH. SEKIAN....

Nota: Apa yang ditulis adalah pandangan peribadi semata-mata dan tiada kena mengena dengan jabatan tempat bertugas.






























Tiada ulasan:

Catat Ulasan