Selasa, 5 Oktober 2010

HARGA ROKOK NAIK... mampukah mengurangkan penagih rokok????

Salam,

Kerajaan telah menaikkan kadar duti eksais sebanyak 3 sen sebatang menjadikan harga sekotak rokok 20 batang naik 63 sen (60 duti eksais dan 3 sen cukai jualan). Dengan kenaikan duti eksais ni memaksa syarikat rokok menaikkan harga rokok di pasaran.

Persoalannya adalah, adakah kenaikan duti rokok sebanyak 3 sen/batang ini mampu memberi kesan untuk mengurangkan penagih rokok? Adakah kenaikan harga ini mampu mengawal penularan gejala dan budaya merokok di kalangan remaja terutama murid sekolah??

Persepsinya adalah kenaikan ini tidak akan menghalang remaja merokok. Ketika ini harga sebatang rokok yang berjenama hebat, yang secara psikologinya dipercayai boleh mengangkat darjat serta meningkatkan daya fikir (kepercayaan ini adalah hanya dalam pemikiran orang yang menagihnya) sahaja) adalah dalam lingkungan 50 sen sebatang. Dengan kenaikan 63 sen sekotak, maka sebatang nilainya 60 sen, 70 sen sebatang. Jadi masih amat mampu dibeli. Itu belum lagi rokok yang darjatnya agak rendah tarafnya (walau dipercayai mampu memberi kesempurnaan, hanya dalam pemikiran penagihnya) yang masih lagi amat mampu dibeli oleh murid sekolah. Lagi pula, rokok seludup tidak dicukai sudah tentu lebih mampu dibeli.

Kenapa cerita jual rokok sebatang-sebatang sedangkan kerajaan telah mengharamkan rokok dijual secara batang. Ini kerana, jualan rokok secara batang masih lagi berleluasa . Kalau tidak pun, budak sekolah ni kalau setakat RM1 seorang kongsi 7..8 orang beli sekotak rokok, tak de halnyer. Biar kelaparan asal berasap.

Kenapa cerita budak sekolah beli rokok?? Bukankah kerajaan tidak membenarkan rokok dijual kepada bawah 18 tahun?? Itu hanya kerajaan yang tidak membenarkan. Peniaga rokok masih membenarkan sebab rokok adalah hanya makruh (walau telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada Tahun 1995)... baru makruh... Jika mufti, ustaz,ibu bapa, orang dewasa maupun cikgu menagih rokok, apa lagi orang yang bukan dikalangan mufti, ustaz, ibu bapa, orang dewasa dan cikgu... Sebabnya, golongan yang disebut tadi adalah antara golongan "role model" bagi bebudak sekolah. Jadinya,bak kata pepatah Bagaimana mentor, begitulah protegenya.

Jadi kenaikan harga rokok ni maknanyer..... tidak ada makner apa-apa. Peluasan tempat merokok pun maknanyer, tak ada makna apa-apa. Ada undang-undang larangan merokok pun maknanyer, tak ada makna apa-apa sebab tiada penguatkuasaan yang serius.

2 ulasan:

  1. Berita kurang tepat. Bukan kerajaan yang umum kenaikan harga rokok, tetapi syarikat rokok.kerajaan hanya umum naik duti je.

    BalasPadam
  2. Terima kasih di atas teguran tuan. Diperbetulkan dengan segera...

    BalasPadam