Jumaat, 5 Mac 2010

PENDERAAN KANAK-KANAK (Peranan Guru / Guru PPDa)


Mutakhir ini, kisah penderaan kanak-kanak hingga menyebabkan kematian mendepani dada akhbar arus perdana. Bermula dengan tragisnya kematian adik Syafiah Humairah (3 tahun) dan terkini adik K Haresvarren (18 bulan) pula menyusul. Jadi, untuk meladeni permasalah tersebut, apakah peranan kita sebagai ahli masyarakat?

Dalam ruang lingkup yang lebih kecil menjurus kepada peranan guru khususnya guru Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) di sekolah, apakah peranan kita untuk menyedarkan murid-murid kita berkaitan peristiwa penderaan tersebut.

Kepada pembaca blog ini (jika ada), terutama kaum guru, terutama guru PPDa inilah antara tajuk-tajuk semasa yang boleh digunakan dalam menyampaikan mesej anti dadah. Kalau dikaitkan dengan derita Syafiah Humairah, binatang yang pembunuhnya positif dadah. Kalau dikaitkan siksanya K Harevarren, binatang pembunuhnya ketagih arak.

Isu penderaan ini boleh dikaitkan dengan memberi kesedaran kepada murid tentang pentingnya hidup bermasyarakat. Kalau ada terlihat penderaan, pencabulan, penyalahgunaan dadah, laporkan kepada yang boleh membantu. Kalau murid, jika tidak berani lapor kepada pihak berkuasa, boleh laporkan pada guru. Kalau murid sendiri didera, dicabul, oleh sesiapa sahaja, mereka boleh laporkan kepada guru. Dan guru pula setelah menerima laporan, kena bertindak dengan bijak. Kita kena mengajar murid bagaimana untuk menyampaikan maklumat, bagaimana untuk mempertahankan diri, bagaimana hendak melepaskan diri daripada penderaan, pencabulan dan lain-lain unsur negatif. Terapkan kepada murid-murid kita nilai keberanian untuk menentang penderaan, pencabulan, kezaliman dan sebagainya.

Dalam perhimpunan pagi di sekolah, cukup-cukuplah kita meleteri murid-murid dengan cerita yang sama setiap minggu setiap hari. Murid jaga disiplin, murid jangan buang sampah merata-rata, murid jangan berlari-lari, murid jangan ponteng, murid jangan datang lewat, murid buang kerja sekolah, murid jangan buat itu, ,murid jangan buat ini, tanpa kita sedari kita telah mendera murid-murid kita. Mendera murid-murid dengan meleteri????? Bukan tidak boleh berpesan, berleter pada murid tetapi...... sama-samalah kita fikir. (isu perhimpunan pagi akan dilanjutkan kemudian dalam topik khusus).

Berbalik kepada isu penderaan tadi, oleh kerana blog ini khususnya untuk yang berkaitan dengan PPDa, saya memohon kerjasama guru PPDa, gunalah berita semasa di akhbar untuk diulas, dibacakan semula, dalam slot menyampaikan mesej PPDa kepada murid-murid kita.

Sekian... wassalamualaikum....

















1 ulasan: