Isnin, 24 Mei 2010

Pelbagai bentuk dadah pemusnah......


Saban hari dalam akhbar menceritakan perihal dadah. Makin disekat, makin hebat. Bahkan ubat-ubatan yang selama ini diambil sebagai bahan untuk mencegah penyakit, penahan sakit, bahan penenang, sudah dijadikan bahan untuk penagihan. Dan kesannya jika mengambil secara berlebihan, amat membimbangkan.

Pelbagai jenis dadah yang sentiasa berubah bentuk dan warna. Kadang-kadang dijadikan dalam bentuk seperti gula-gula yang digemari kanak-kanak. Dan sekarang bahan-bahan yang digunakan sebagai ubatan yang sah jika diambil dalam dos yang terkawal dan dengan nasihat doktor, kini ubatan ini dijadikan bahan penagihan. Inilah yang perlu dijelaskan dan diberi penekanan kepada modal-modal insan yang dalam pembikinan. Di sinilah peranan ibu bapa dan guru untuk menerangkan tentang bahayanya ubatan jika disalahguna.

Biarlah anak-anak kita, anak-anak murid kita tahu daripada kita yang ikhlas untuk memberi pengetahuan kepada mereka. Jangan biarkan anak-anak kita, anak-anak murid kita mendapat pengetahuan tentang dadah daripada orang yang hendak menjahanamkan mereka.

Salam PPDa .....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan