Jumaat, 26 Mac 2010

PELANCARAN SAMBUTAN MINGGU ANTIDADAH PERINGKAT SEKOLAH SEMPENA HARI ANTI DADAH PERINGKAT KEBANGSAAN 2010




Sambutan minggu antidadah peringkat sekolah sedang rancak dilaksanakan di sekolah-sekolah. Pada 22 Mac 2010 saya ke SMK Selendang untuk pelancaran minggu antidadah peringkat sekolah tersebut. Manakala 26 Mac 2010, saya ke SK Kedaik bagi majlis penutup minggu antidadah di sekolah tersebut. Terima kasih kerana mengundang saya.

Di sekolah lain saya percaya program ini telah, sedang dan akan dilaksanakan. Walaupun kita diberi tempoh sehingga 31 Mac ini untuk melaksanakannya oleh JPN tetapi jika terlanjur dilaksanakan pada bulan April, tak mengapalah. Nak buat macam manakan, sebab saya percaya sekolah-sekolah sebelum ini sibuk dengan peperiksaan, cuti sekolah, serta lain-lain hal menyebabkan program minggu PPDa ini terpaksa ditangguhkan. Cuma jangan tak buat langsung udah lee. Yang penting laporannya pak.... ikut format yang JPN bagi (ruj. surat JPNP 19/01/001/Jld.3(82) bertarikh 4 Februari 2010.

Di SK Kedaik, apa yang menariknya ialah saya diberitahu siap ada perarakan keliling kampung oleh murid-murid Tahap 2. Tahniah. Membawa sepanduk, mengedarkan brosur kepada penduduk kampung RPS Kedaik dan sambutan masyarakat amat menggalakkan. Tahniah kepada guru-gurunya terutama guru PPDa. Majlis penutupnya juga menarik dengan adanya persembahan koir. Murid di sini amat berbakat dalam nyanyian.

Kepada sekolah-sekolah lain juga tahniah dan terima kasih kerana apa yang kita laksanakan adalah dalam usaha kita untuk mencapat matlamat SEKOLAH BEBAS DADAH 2012 dan NEGARA BEBAS DADAH 2015. Semoga Allat makbulkan.

CUMA ADALAH HARAPAN supaya adalah penyaluran maklumat bahaya dadah (termasuk rokok, inhalan, arak dan HIV Aids) janganlah terhenti dengan tertutupnya minggu antidadah. Penyaluran maklumat PPDa ini bukanlah program 'one-off' tetapi ia adalah program berterusan sepanjang tahun.

Penyampaian maklumat melalui aktivti mesej antidadah di perhimpunan pagi, PROSIDAR (Program Sifar Dadah Seklah Rendah), melalui Skim Lencana Anti Dadah (sekolah menengah sahaja) dan lain-lain aktiviti seperti dalam buku Panduan Pelaksanaan Pendidikan Pencegahan Dadah Di Sekolah hendaklah secara berterusan.Pendek kata, program PPDa ini adalah merentasi kurikulum dan kokurikulum.

Walaupun jeritan pendek, ringkas, padat seperti ..."KAMI BENCI DADAH!".... "KAMI BENCI ROKOK"... "BEBASKAN KAMI DARI ASAP ROKOK"... "CIKGU TOLONG JANGAN AJAR KAMI MEROKOK"...... (maaf yer) itupun sudah dianggap satu penyaluran maklumat PPDa. Walaupun pendek, ringkas, padat,.... yang penting juga tolong dicatatkan (dokumentasi la tuh...) sebab itu kehendak sewaktu ini.

SEKALI lagi, terima kasih, terima kasih, terima kasih kepada semua guru dan murid yang menjayakan minggu antidadah pada tahun ini...... Wassalam...............




Tiada ulasan:

Catat Ulasan